Kom i gang med cardio-træningen

Hvis du blot går en lille smule op i træning, har du måske hørt ordet ”cardio-træning” før. Men hvad er det egentlig lige, det betyder? Cardio-træning betyder faktisk bare konditionstræning. Så alt, hvad der indebærer løb, cykling og svømning, hører under den kategori. Læs mere om cardio-træning her, og hvilke træningsformer der er gode inden for denne kategori.

Hvorfor træne cardio?

Der er flere forskellige formål med at træne cardio. Nogle gør det, fordi de vil komme i bedre form eller holde den nuværende form ved lige, mens andre gør det, fordi de ønsker at tabe sig. Uanset hvad årsagen er, står du helt sikkert tilbage med en følelse af velvære i kroppen, når træningen er overstået.

Det er muligt at træne cardio stort set alle steder. Du kan træne derhjemme, udenfor eller i fitnesscentret. Det er blot med at finde netop den træningsform, du kan lide, så du bliver ved med at dyrke sport fremfor at sidde i sofaen.

Og der er mange gode grunde til at træne cardio. Der findes et hav af fordele, som er til glæde for dig og din krop. Cardio-træning styrker blandt andet hjertet, lungerne og musklerne. Derudover sænker træningen blodtrykket og forbedrer blodcirkulationen. Risikoen for kroniske sygdomme – herunder diabetes samt hjerte- og karsygdomme – mindskes. Det er som nævnt også en god måde at tabe sig på, og konditionen forbedres.

Mange forskellige træningsformer

Når du hører ordet løb eller cykling, ryger din motivation måske helt i bund. Nogle mennesker forbinder konditionstræning med netop disse to træningsformer, men cardio er meget mere end det.

Hvis du træner i fitnesscentret, kan du udover cyklen og løbebåndet hoppe op på crosstraineren, romaskinen eller tilmelde dig et hold, hvor du sammen med mange andre kan få pulsen helt i top. Prøv nogle forskellige hold og maskiner – måske finder du netop den træningsform, du elsker.

Vælger du i stedet at træne udenfor, kan du med fordel gøre de ’almindelige’ cardio-træningsformer lidt sjovere. Hop på BMX-cyklen i stedet for den almindelige og drøn rundt i skoven. Bestem selv om du ønsker at køre på stejle bakker og mudrede veje, eller om du hellere vil tage det lidt mere stille og roligt på stierne og nyde det flotte landskab – samtidig med at sveden løber ned af panden vel at mærke.

Er det danske vejr kedeligt og gråt, og har du mest af alt lyst til at blive indenfor, er det slet ikke noget problem. Cardio-træning er nemlig også høje knæløft og englehop, som kan laves på en måtte i stuen, måske endda foran fjernsynet. Det vigtigste er blot, at pulsen kommer i vejret. Hvis du er indehaver af en SmartPhone, kan du med fordel hente forskellige trænings-apps, som fortæller dig, hvilke øvelser du skal lave, og hvor lang tid du skal være i gang. Nogle tror, at der altid skal trænes i mindst en halv time af gangen, men tiden er ikke det vigtigste. Jo længere tid, jo bedre, men det vigtigste er helt klart at dyrke bare lidt motion. Hellere syv intense minutter hver dag end ingen.

Bogmærk Permalink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *