Digital Gæsteservice for nybegyndere
Hvis ikke lige ‘Digital Gæsteservice’ er et ord du mener at have hørt før, så frygt ej. Digital gæsteservice er et relativt nyt paraplybegreb der desværre stadig mangler en endegyldig definition.
Når vi mennesker besøger en hjemmeside der virkelig kan noget og overgår vores forventninger til hvad en god hjemmeside kan- og bør, så oplever vi digital gæsteservice. Når vi bliver guidet igennem hjemmesiden og nærmest føler at det vi leder efter bliver præsenteret på et sølvfad når vi har brug for det, så er det også et led i den digitale gæsteservice.
De fleste der har arbejdet i servicebranchen ved at gæsteservice dækker over god service, relationsopbygning med kunder/gæster og selvfølgelig den autentiske oplevelse. Fordi god gæsteservice er en så fysisk ting, kan det også være svært at forstå hvordan man gør det online – det er dog værd at skænke en tanke, da det oftest er online dine kunder stifter bekendtskab med jeres brand først.
Digital Gæsteservice handler om at forudse
I dagens Danmark er kravene til digital gæsteservice tårnhøje. Vores potentielle kunder forventer at vores hjemmesider er i enormt høj kvalitet, hurtige at indlæse og er i stand til at præsentere dem for netop det info de mangler, når de har brug for det – det kunne måske godt lyde som om at en clairvoyant var vejen frem, men hold lige igen med den tanke, der findes andre måder.
3D Rundvisninger – viser det hele, fylder ikke noget
En af de smartere måder at imødekomme vores digitale gæsters ønske om at få al information præsenteret hurtigt og nemt, er ved at bogstaveligt talt præsentere hele din virksomhed for dem. Dette er utrolig smart for eksempelvis hotel- og konferencebranchen, der oftest får spørgsmål om størrelse, form og rum. Ved at præsentere dem for en interaktiv 3D rundvisning, giver du hjælp til selvhjælp og undgår en masse spørgsmål på sigt – smart.
3D rundvisninger er et godt eksempel på god digital gæsteservice der ikke fylder alverden på din hjemmeside. Ved at præsentere dine digitale gæster for sådanne løsninger imødekommer du spørgsmål allerede før de bliver stillet, øger dvæletiden på din hjemmeside (der er godt for SEO) og viser at dit erhverv er ajour med teknologiske virkemidler, hvilket i sidste ende skaber et indtryk som gæsten vil huske – noget der er ret vigtigt når de senere skal vælge hotel- eller konferencefaciliteter.
Skab kontakt
Selvom det ikke er den nye dybe tallerken, bør virksomheder overveje at inkorporere en chatfunktion, så gæsten altid kan komme i kontakt med virksomheden. Det er ikke kun med til at vise at i er nemme at komme i kontakt med, men hjælper også i høj grad med at skabe et mere personligt image over for kunden.
Selvom digital gæsteservice er et nyt og udefineret begreb i servicebranchen, så er det sikkert at sige at det i de groveste træk handler om at imødekomme kontakten mellem bruger og erhverv og samtidigt sætte så meget information til rådighed om erhvervet som overhovedet muligt, uden at det bliver en digital rodebutik.
Det eneste svære ved digital gæsteservice er, at god service er subjektivt og derfor er det ikke altid til at sige hvad dine potentielle kunder leder efter – derfor er det oftest bedre at sætte det hele til rådighed og lade dem finde det selv – ellers kan de altid spørge i chatten.