Kalorieforbrænding ved forskellige sportsgrene

Dyrker du sport, fordi du gerne vil forbrænde en masse kalorier? Eller er du interesseret i at vide, hvor meget du forbrænder ved netop din yndlingssport? Så læs med her og bliv klogere på, hvor stor kalorieforbrændingen er i de enkelte sportsgrene. I alle nedenstående eksempler tages der udgangspunkt i en person, der vejer 70 kilo. Vejer du mere, vil du selvfølgelig forbrænde mere, mens en lettere person vil forbrænde mindre. Derudover findes der også individuelle forskelle i forbrændingen fra person til person. Tallene er altså blot vejledende og kan give dig en nogenlunde ide om, hvor meget du selv forbrænder.

Fodbold

Når du dribler rundt på banen, jonglerer med bolden og placerer den perfekt i målet, får du ikke blot et smil på læben og en masse frisk luft. Du får også forbrændt en masse kalorier. Spiller du fodbold i en time, forbrænder du hele 510 kcal. Så hvorfor ikke bare binde støvlerne med det samme?

Håndbold

Skifter du fodbolden ud med håndbolden, forbrænder du 466 kcal i timen. Det er lidt færre kalorier end på fodboldbanen, men hvis du er mere til nærkontakt på banen, hopskud og langt flere mål, gør de få kalorier til forskel ikke noget. Så længe det er sjovt, og der kommer sved på panden.

Løb i moderat tempo

Snupper du løbeskoene på og hopper ud i det fri, har du mulighed for at forbrænde en hel del. Løber du i moderat tempo i en time, forbrænder du nemlig hele 872 kcal. Er du mere til langsomme joggingture, forbrænder du selvfølgelig lidt mindre per time, mens forbrændingen skydes i vejret, hvis du løber i et højt tempo.

Rask gang

Hvis løb og jogging går lidt for hurtigt for dig, men du elsker at være ude i naturen, kan du med fordel begive dig ud på en gåtur. Går du i et raskt tempo i en time, forbrænder du 384 kcal. Det kan altså sagtens lade sig gøre at forbrænde en masse kalorier og få sved på panden, selvom du ikke er den helt store motions-nørd.

Svømning

Elsker du også følelsen af at være vægtløs og bevæge dig gennem det klare vand? Hopper du i badetøjet og svømmer frem og tilbage i en time, forbrænder du 296 kcal. Svømning er især godt for dig, der døjer med skader, hvor du ikke må belaste kroppen for meget. Men det er altså ingen undskyldning for at blive hjemme – og så bliver du ovenikøbet dejligt afslappet efterfølgende.

Cykling i højt tempo

Spænd cykelhjelmen og ræs afsted ud i det blå. Hvis du cykler i højt tempo, forbrænder du 658 kcal per time. Kalorieforbrændingen varierer selvfølgelig, alt efter hvilket terræn du kører i. Jo sværere terræn, jo højere forbrænding. Der er altså forskel på at køre på asfalt, i skoven eller i bjerge.

Hård styrketræning

Er du mest til at stå i fitnesscentret og løfte vægte? Hvis du laver intensiv styrketræning, forbrænder du 348 kcal per time, samtidig med at du øger din muskelmasse. Der er altså mange fordele ved at komme afsted.

Bogmærk Permalink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *