Sådan påvirker de mindste beslutninger i hverdagen dit vægttab

Dette indhold er sponsoreret

Løbebånd, romaskiner og motionscykler. De fleste går til disse maskiner i motionscentret, når de skal have fedtet til at rasle af sidebenene. Maskinerne er også uden tvivl effektive, når formålet er at smide fedt.

Det er dog forkert at tro, at det blot er dine mange ugentlige timer på maskinerne, som giver dit vægttab ben at gå på. Langt hen ad vejen er det dine beslutninger og aktiviteter resten af dagen, der sætter rammerne for, hvor hurtigt, effektivt og sjovt dit vægttab er. Derfor er det vigtigt, at du træffer de rette beslutninger i forhold til mad, aktiviteter og de små handlinger i dagligdagen.

Aktivitet gør dig doven

I forbindelse med dit vægttab er du muligvis allerede stødt på begrebet NEAT. Hvis du aldrig har hørt om dette guldord inden for vægttab, er det i den grad på tide! NEAT dækker over alle de små bevægelser, som du laver i løbet af dagligdagen. Selvom det virker underligt at sammenligne en løbetur på løbebåndet og en handletur i supermarkedet, så kan begge dele have stor betydning for, hvordan dit vægttab forløber sig.

Når du ligger i et kalorieunderskud under dit vægttab, så har din krop pludselig mindre brændstof til at komme gennem dagen. Derfor vil din krop spare på kræfterne, hvor den kan. Det resulterer ofte i, at du helt ubevidst vælger bilen til arbejdet, elevatoren på arbejdet og lænestolen derhjemme.

Disse beslutninger vil du se på dit forløb med vægttabet. På grund af den manglende energi er du ikke nær så aktiv i dagligdagen, som du var tidligere. Derfor vil dit vægttab ofte stagnere og ramme et plateau, selvom du følger planerne for træningen og kosten til punkt og prikke. Husk derfor at træffe de aktive valg i dagligdagen, selvom de tit ikke er de letteste.

Anskaf nogle aktive rutiner og hobbyer

Motionscentret er ikke for enhver. Nogle kan ikke leve uden deres daglige gang i centret, mens andre aldrig har haft i sinde at sætte en fod på matriklen. I sidste ende behøver motionscentret heller ikke at være den perfekte løsning til et perfekt vægttab.

Du forbrænder ofte en del kalorier under visse former for aktiviteter, selvom dit fokus slet ikke er at smide fedt ved aktiviteten. Muligvis ser du cykeltur til arbejdet som en nødvendighed. Udover at være et transportmiddel vil den daglige cykeltur frem og tilbage fra arbejdet spille positivt ind på dit vægttab.

En anden måde at ubevidst forbrænde kalorier på er, hvis du finder en aktiv hobby. Det kan være vinterbadning, kajakture eller gør-det-selv-projekter i haven. En hel dag i haven kan på ingen tid virke bedre end blot et par timer i det lokale motionscenter.

Aktiviteter i haven er generelt en god måde at få en masse motion på, uden du er bevidst om det. Hvis du både kan vinterbade, tage på kajakture og lave havearbejde på samme tid i din have, bør du rette blikket mod et omfangsdræn. Du vil føle dig langt mere motiveret til at gå ud i haven og forbrænde kalorier, hvis din have er indbydende, velplejet og tør.

Comments are closed.