Nyd de mange fordele ved en træning i det fri

Dette indhold er sponsoreret

Høj musik, mange mennesker og lidt plads. Hvis du før har været i et motionscenter, så er du udmærket klar over, hvordan en træning i de omgivelser kan grænse op til at være både frustrerende og ubehagelige. Blot tanken om et overfyldt lokale med svedende mennesker kan være årsagen til, at nogle aldrig får brugt deres fitnessmedlemsskab.

Et motionscenter er heldigvis ikke det entydige svar på dine bønner om at få drømmekroppen. Det gælder både, hvis du vil bygge muskler, tabe fedt eller få en bedre kondition. Det er trods alt andre alternativer, som på flere parametre kan vælte motionscentret af dets piedestal.

En træning i det fri siger farvel til den overdøvende musik, den lange ventetid ved maskinerne og følelsen af at stå som sild i en tønde. I stedet vil du under en udendørstræning støde på frisk vind, åben himmel og grønne omgivelser!   

Motionen bliver medregnet i byggeplanerne

En af grundene til motionscentrets popularitet er, at det er nemt. Det er en del af den menneskelige natur, at vi langt hen ad vejen vælger den nemmeste løsning. Derfor kan det i første omgang virke mere eller mindre tåbeligt at bryde sin sædvanlige rutiner nede i centret.

Heldigvis er det i dag blevet betydeligt lettere at udøve nogenlunde ens øvelser udendørs som indendørs. Dette tager grund i, at de nyere parker og naturområder har et stort udvalg af udendørsfaciliteter stående, som netop er beregnet som et direkte alternativ til motionscentret. 

I stedet for at bruge tunge træstubbe til dødløft, en gren til pullups eller sten som kettlebell, er udstyret ofte mindst lige så let at tilgå som maskinerne og udstyret i motionscentret. Derudover bliver udstyret vedligeholdt, og det smukke, grønne område bliver værnet om af professionelle anlægsgartnere. Hvis du selv har en have eller et grønt fællesområde, der har brug for samme pleje, kan du altid finde en dygtig anlægsgartner i Århus, Odense eller København.

Naturen åbner op for mange muligheder

Motionscentret lægger op til, at man kører en fast rutine eller et program. Pludselig overgår den progressive og langsomt stigende forbedring det sjove ved træningen. Derved mister mange motivationen til at træne, da det blot skal krydses af dagens to-do liste.

Du slår to fluer med ét smæk, når du motionerer i naturen. Du får både en god oplevelse i naturlige rammer, mens din krop bliver stærkere på andre måder end at presse en vægtstang fra brystet og op til en holder.

En opfriskende svømmetur i det kolde hav, en løbetur under skovens grønne trækroner eller en cykeltur langs de hyggelige landeveje. Alt dette kan du gøre, mens du både gavner din krop og dit sind.

Det er stort set op til dig, hvordan du vil strukturere din træning udendørs. Du kan blandt andet dele dine træningssplits op, sådan du i løbet af ugen har de tunge træningspas i motionscentret og konditionstræningen udendørs. En kombination er især en god idé, hvis du vil forøge din muskelmasse. Her kan det være svært at finde alternativer og områder udendørs, hvor du kan ramme samme volumen på specifikke muskelgrupper under din træning.

Comments are closed.