Sæt fokus på sundhed

Dette indlæg er sponsoreret af den/de samarbejdspartnere der linkes til.

Sundhed er et meget personligt begreb – og sundhed for dig kan betyde noget ret forskelligt fra, hvad det betyder for andre. Der er dog nogle overordnede råd, som man kan tage afsæt i. Derfra kan du for eksempel selv finde ud af, hvilken type af motion der fungerer bedst for dig.

Hjælp andre på vej

Måske brænder du for sundhed og motion og vil også gerne hjælpe andre på vej til en sundere livsstil. Det kan være, at du selv har været på en rejse med sundhed og er nået til et punkt, hvor du har fået en solid viden om træning og sundhed. Hvis det er tilfældet, kan du tage en fitness-instruktør uddannelse og på den måde fremover hjælpe andre med træning. Som fitness-instruktør eller personlig træner vil du på et kvalificeret grundlag kunne rådgive andre om motion, som måske ikke helt ved, hvor de skal starte, eller som har brug for motivation og gode råd til øvelser i fitnesscentret. Det kan også være, at du gerne vil rådgive om kost som ”nutrition coach”. Mange fitnesscentre har både fitness-instruktører og kostvejledere ansat, som kan hjælpe medlemmerne på vej mod et sundere liv.  

Motion er et keyword

Du har sikkert hørt det mange gange, men når det gælder sundhed, er motion helt centralt. Sundhedsstyrelsen henviser til, at man som voksen skal dyrke 150 minutters fysisk aktivitet om ugen ved moderat intensitet eller 75 minutter ved høj intensitet. Det kan for nogle lyde som meget, især hvis man ikke er vant til at motionere. Det gode er dog, at motion findes i rigtig mange forskellige former, og der er derfor god mulighed for at finde noget, som du kan lide. For at den ugentlige motion ikke bliver en sur pligt, kan det være en god idé at teste forskellige motionsformer af og finde noget, som, du synes, er sjovt. Hvis du har det sjovt, når du motionerer, er der også større chance for, at du ikke springer fra efter kort tid.

Følg en madplan: Få overblik over din kost

Sundhed handler i høj grad også om kost. Hvis man følger de officielle kostråd, skal ens kost være rig på fuldkorn, grøntsager og frugt samt magre mælkeprodukter. Det kan dog være svært i en travl hverdag at finde tid til at finde på og lave nye sunde retter. I den forbindelse kan det være en fordel at følge en madplan i en periode. Ved at lægge og følge en madplan får du et bedre overblik over din kost og slipper for at skulle finde på nye sunde retter hver dag.

Comments are closed.